The Choice - marktonderzoek & advies

Een derde ouders weet niet wat hun jonge kind doet op een beeldscherm!

The Choice heeft in opdracht van Kennisnet en Mediawijzer.net het Iene Miene Media Onderzoek 2017 uitgevoerd. Het onderzoek is (online) uitgevoerd onder 1020 Nederlandse ouders met kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 6 jaar.

Uit  het onderzoek blijkt dat kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 6 jaar per dag ruim twee uur per dag naar een scherm kijken. Een derde van de ouders weet niet wat hun kinderen dan zien. Verder blijkt dat vooral YouTube-filmpjes door peuters en kleuters zonder ouderlijk toezicht bekeken worden. De tv is het populairste scherm voor jonge kinderen (82%), gevolgd door de tablet (64%). 37% van de peuters en kleuters heeft thuis geregeld een smartphone in handen om filmpjes te bekijken of een spelletje te spelen. In slaapkamers van jonge kinderen zijn weinig schermen te vinden. Toch heeft 13% van de kinderen tot en met zes jaar al een televisie op hun kamer staan. Bij peuters en kleuters van laagopgeleide ouders is de kans 1 op 4 dat zij een tv op hun kamer hebben, aldus het onderzoek.

Kanttekening hierbij is dat gewone (voorlees)boekjes nog steeds het meest gebruikt worden. In 85% van de gezinnen met kleine kinderen wordt vaak gelezen. In 15% van de gezinnen worden geen boekjes gelezen. Het gaat vooral om laag opgeleide ouders (21% van hen leest zelden/nooit voor, voor hoog opgeleide ouders is dat 9%.) Kinderen van hoogopgeleide ouders komen eerder in aanraking met boekjes (gemiddeld: bij 1,9 jaar) dan kinderen van laagopgeleide ouders (gemiddeld: bij 3,0 jaar). Hetzelfde geldt voor beginnen met tv-kijken (gemiddeld: bij 2,3 jaar respectievelijk 2,7 jaar). Voor kinderen van 0 t/m 6 jaar is ‘kijken’ het belangrijkst: gemiddeld 1 uur per dag tv, en 40 minuten filmpjes via YouTube. Interactieve media en boekjes nemen ongeveer een half uur per dag in beslag. Kinderen van hoogopgeleide ouders komen eerder (jonger) met verschillende media in aanraking dan kinderen van laag opgeleide ouders, maar besteden er minder tijd aan, aldus de onderzoekers.

De top-3 voor wat betreft het mediagebruik door jonge kinderen is volgens de onderzoekers:
1. boekjes lezen (87%)
2. filmpjes kijken, bijvoorbeeld via YouTube (79%)
3. educatieve spelletjes spelen (60 %)

Boekjes worden meestal gelezen met de moeder (56%). Vaders doen dit een stuk minder (16%). Filmpjes worden vaak zonder begeleiding bekeken (30%). Daarna volgen samen met de moeder (24%) of de vader (15%). Educatieve spelletjes worden vooral met moeder (26%) of alleen (22%) gespeeld, en veel minder met vader (9%), aldus de onderzoekers.

Daarnaast blijkt verder dat bijna tweederde van de ouders moeite heeft met het instellen van filters en parental controls of daar onbekend mee is. Veel ouders hebben vragen over het mediagebruik van hun kinderen, zo stelt Mediawijzer.net in een persbericht. Zoals: hoe kan ik de online veiligheid van mijn kind garanderen (51%)? Hoe houd ik het gebruik van beeldschermmedia in de hand (48%)? En de content die mijn jonge kinderen bekijken, is dat goede content (46%)? Een derde van de ouders (36%) vindt opvoeden bij mediagebruik wel eens lastig, en een kwart (26%) maakt zich wel eens zorgen over het mediagebruik van hun kind.

Meer informatie over het Iene Miene Media onderzoek 2017:

 

Direct contact opnemen